Фахівці соціальної і освітньої сфери Коростенської міської громади і Малинської міської громади на Житомирщині поглиблювали свої знання з питань попередження проявів насильства в громадах та посилення захисту постраждалих осіб на тренінгу з використанням настільної гри «Рівень (не) втручання». Навчальний захід для стейкхолдерів Коростенського району проводили тренерки громадської організації «Жіночого інформаційно- консультативного центру» в рамках проєкту «Право на життя без насильства — цінність, за яку бореться Україна » львівської громадської організації «Центру «Жіночі перспективи» за підтримки Посольства Фінляндії в Україні.

Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими такі складні теми, як гендерно зумовлене насильство. Ігрове навчання — це форма навчального процесу в умовних ситуаціях, спрямована на відтворення і засвоєння суспільного досвіду у всіх його проявах: знаннях, навичках, уміннях, емоційно-оціночній діяльності. Позитивною стороною гри є те, що вона сприяє використанню знань у новій ситуації, таким чином, що навчальний матеріал проходить через своєрідну практику, вносить різноманітність думок та навчає спостереженню, дискусії та зміни усталених переконань.

«Рівень (не) втручання» – настільна гра-симулятор, розроблена як практичний інструмент для громадських організацій, що працюють у сфері протидії гендерно зумовленому насильству (ГЗН) для реалізації просвітницької діяльності широкого кола суб’єктів. Методика гри дозволяє на практиці оцінити, як реагує оточення на гендерно зумовлене насильство, та проаналізувати наслідки різних рівнів втручання, перебуваючи у ролі свідка.

Учасниці тренінгів зазначили, що гра є ефективним засобом активізації, що залучає учасників в навчальну діяльність за рахунок самої ігрової ситуації, що викликає у них високе емоційне і фізичне напруження (в грі значно легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри), по відношенню до пізнавальної діяльності, гра викликала у учасниць ініціативу, творчий підхід до моделювання реакцій «Свідків», допомагала сформувати  уяву про особистість, сприяла відсутності хвилювання за оцінку якості зіграної ролі.

«Рівень (не )втручання» сприяє груповий діяльності і результат сприймається гравцем через призму загального досягнення групи і в даному контексті гри – громади, яка може припинити випадки різних форм насильства, або залишається інертною, бездіяльною. І це залежить від колективної обізнаності про дії, які б були бажані для захисту постраждалих осіб від насильства та припинення насильства в подальшому житті громади.

Втручання – це процес або дії, спрямовані на зміну поточного стану чи ходу подій для досягнення певної мети, вирішення проблеми або попередження негативних наслідків. Соціально -психологічне втручання спрямоване на вирішення конфліктів, розвиток комунікативних навичок та підвищення соціальної інтеграції. Реабілітаційне втручання застосовується для людей, які пережили психічні розлади або травматичні події, з метою допомоги у відновленні функціонування та повернення до нормального життя. Воно може включати психотерапію, соціальну підтримку, навчання нових навичок і адаптацію до нових умов життя. (визначення Українського психологічного Хабу)

Саме такі шляхи втручання в епізодах з випадками насильства намагалися моделювати фахівці, граючи ролі пересічних громадян з різним соціальним статусом, професією, досвідом, можливостями, знаннями, віком, станом здоров’я, або не втручання, тобто уникнення ситуації насильства, яку випадково людина вимушена була спостерігати. Важливою складовою тренінгу були по завершенні гри фасилітаційні вправи, в яких учасниці та учасники тренінгів обговорювали наслідки та причини бездіяльності свідків ситуацій насильства в громаді вже як фахівці, функціональні обов’язки яких пов’язані з попередженням насильства в родинах громади та наданням допомоги постраждалим особам. Тренінги проходили енергійно, жваво, емоційно з позитивними відгуками учасниць  і учасників про ігровий метод навчання.

Поділитися