В квітні 2024 р. відбулися наради керівників громад з керівниками Житомирської, Коростенської, Бердичівської, Звягельської районних військових адміністрацій і за участю голови ГО «Жіночого інформаційно-консультативного центру» з питань координації суб’єктів Національного механізму взаємодії щодо реалізації державної політики протидії торгівлі людьми.

Голова ГО ЖІКЦ Ірина Бабенко ознайомила присутніх керівників з Моніторингом реалізації заходів з протидії торгівлі людьми в 2023 році в громадах за даними, які були надані райдержадміністраціями і Департаментом СЗН Житомирської облдержадміністрації. В обговоренні стану превентивної роботи з населенням та у виявленні постраждалих від торгівлі людьми в громадах прийняли участь 78 представників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування : заступників голів райдержадміністрацій,  голів місцевих рад і заступників голів з гуманітарних питань, керівників структурних підрозділів місцевих рад (соціального захисту, освіти, охорони здоров’я та інші).

Аналіз результатів моніторингу показав недоліки в роботі суб’єктів у сфері реалізації державної політики з протидії торгівлі людьми, а саме з питань підвищення обізнаності населення , особливо груп ризику, щодо безпечної поведінки під час працевлаштування та подорожі як за кордон так і в середині України; в квартальні плани адміністрацій і структурних підрозділів місцевих рад не включені заходи на виконання обласних і районних програм з протидії торгівлі людьми; не проводились проактивні заходи з виявлення постраждалого населення від торгівлі людьми.

Керівники громад погодились з тим, що на виконання обласної програми з протидії торгівлі людьми мають бути прийняті місцеві розпорядчі нормативні акти про виконання завдань обласної програми або районної програми із зазначенням виконавців та порядку звітності про проведену роботу.

«Результати громадського моніторингу щодо реалізації політики протидії торгівлі людьми в 2023 році – Житомирська область»:

Загальні висновки

У відповідності до Закону України «Про протидію торгівлі людьми», ст.26 «Громадський контроль за виконанням законів у сфері протидії торгівлі людьми» та в рамках поставлених завдань проектом Всеукраїнської коаліції громадських організацій у сфері протидії торгівлі людьми «Здійснення громадського контролю за виконанням політики протидії торгівлі людьми в 2023 році в Україні» громадською організацією «Жіночим інформаційно-консультативним центром» проведено моніторингове дослідження стану виконання політики протидії торгівлі людьми  в 2023 році в Житомирській області. Базовим документом політики протидії торгівлі людьми в Житомирській області в 2023 році була «Обласна цільова Програма запобігання, протидії домашньому насильству та торгівлі людьми на 2023 рік” затверджена Розпорядженням начальником Житомирської обласної військової адміністрації  від 16.11.2022 № 335.

В розділі ІІ обласної програми «Протидія торгівлі людьми» зазначені завдання для суб’єктів НМВ обласного, районного і місцевого рівнів у відповідності до напрямків державної політики протидії торгівлі людьми (превенція, боротьба зі злочином, допомога постраждалим) та згідно завдань прийнятої Державної програми протидії торгівлі людьми на 2022-2025 роки.

Позитивними сторонами обласної Програми варто відмітити чітко визначені завдання для суб’єктів НМВ та цільових груп. Відсутність сформованого бюджету на кожний напрямок діяльності і кожний захід є недоліком Програми і формалізує її виконання. Зазначені  «заходи» в Програмі більше відповідають поняттю  «завдання» для суб’єктів НМВ і потребують додатково розробки заходів (конкретних дій для досягнення результатів). Заходів з розробки механізмів  збору  інформації та її обміну Програмою не заплановано.

В 2023 році суб’єктами НМВ у сфері протидії торгівлі людьми діяльність з підвищення обізнаності населення про торгівлю людьми, безпекову поведінку, організації допомоги постраждалим відбувалося шляхом поширення інформації через повідомлення на сайтах районних і місцевих адміністрацій до Всесвітнього дня протидії торгівлі людьми (30 липня), до Європейського дня боротьби з торгівлею людьми (18 жовтня) і згадувалося в статтях, присвячених  акції «16 днів проти насильства». Недоліком для майже всіх адміністрацій є відсутність постійно-діючої рубрики на сайтах про ознаки торгівлі людьми, правила безпекової поведінки та телефони гарячих ліній. Відсутня інформація про державний статус ОПТЛ та допомогу, яку гарантує держава постраждалій особі. Разом з тим переглянуло ці повідомлення до 10 тисяч відвідувачів сайтів територіальних громад.

Поширено інформаційної друкованої продукції  з питань запобігання торгівлі людьми  (плакатів, буклетів, флаєрів) на стендах в установах та організаціях, в інформаційних куточках, на інформаційних заходах з населенням в кількості 3240 шт. за рахунок співпраці з громадськими організаціями та міжнародними фондами.

Моніторинг діяльності закладів освіти з питання формування у учнів , студентів знань про торгівлю людьми та безпекову поведінку не було можливості проаналізувати об’єктивно внаслідок відсутності даних про заходи з попередження торгівлі людьми в планах відділів освіти місцевих і районних адміністрацій , окрім деяких громад Бердичівського району. Перелік виховних годин, які проводились в області не підтверджені датою проведення та закладом, в якому проведені ці заходи.

Державні структури та органи місцевого самоврядування зацікавлені у підвищенні фахового рівня спеціалістів у сфері протидії торгівлі людьми, підтримують ініціативи щодо участі фахівців в тренінгах, семінарах, вебінарах. На тренінгах за участю фахівців з райдержадміністрації та фахівців громад, які входять до складу цього району, почали формуватися механізми спільної участі в заходах протидії торгівлі людьми (превентивні заходи, виявлення ймовірно постраждалих осіб і взаємодія з надання допомоги) на рівні районів. Однак для зміцнення зусиль з питання впровадження державної політики протидії торгівлі людьми необхідно розробити місцеві нормативно-правові акти взаємодії райдержадміністрацій і адміністрацій громад на виконання Обласної/Районної програми протидії торгівлі людьми та порядку звітності до Уряду України. Такий захід не зазначений в обласній програмі.

Враховуючи кількість ВПО , які переміщені на тимчасове перебування в Житомирську область (64 тисячі), кількість безробітних осіб, зареєстрованих в філіях Житомирського обласного центру зайнятості (21 тисяча) та кількість осіб, які отримали закордонні паспорти в Житомирській області- потенційні мігранти (62 тисячі) охоплення осіб груп ризику з метою проведення профілактичної роботи з попередження торгівлі людьми ( 718 осіб) є недостатньою та потребує посилення роботи суб’єктів НМВ з групами ризику. Програмою не конкретизовано перелік заходів для суб’єктів НМВ з питання інформаційної діяльності з групами ризику.

Суб’єкти НМВ у сфері протидії торгівлі людьми Житомирської області, окрім міграційної поліції ГУ НП в Житомирській області, в 2023 році не планували і не проводили проактивні заходи з виявлення ймовірно постраждалих осіб від торгівлі людьми серед ВПО, трудових мігрантів громад та інших груп ризику. Однак 15 виявлених постраждалих осіб міграційною поліцією були перенаправлені до Департаменту СЗН Житомирської ОВА і громадської організації «Жіночого інформаційно-консультативного центру» для підтримки ОПТЛ в кримінальному судочинстві, наданні комплексної допомоги та отримання ними державного статусу ОПТЛ.

Виявлені постраждалі особи від торгівлі людьми отримали державний статус та грошову допомогу у відповідності до Постанови КМУ № 660. Соціальний супровід ОПТЛ здійснювався місцевими фахівцями соціальної роботи спільно з кейс-менеджером ГО ЖІКЦ. За підтримки Міжнародної організації з міграції в Україні всі ОПТЛ отримали додаткову матеріальну допомогу згідно індивідуальних потреб в рамках програми реінтеграції постраждалих осіб від торгівлі людьми.

Поділитися